5 Tips Pilih Sumber Protein Yang Betul - BLOG ROZIAH @ CIE

Friday 20 October 2017

5 Tips Pilih Sumber Protein Yang Betul

5 TIPS PILIH SUMBER PROTEIN YANG BETUL

Protein terdiri daripada karbon, hidrogen, oksigen dan nitrogen. Terdapat sebahagian protein juga mempunyai unsur fosforus dan sulfur. Ikan, susu, daging, kekacang (kacang tanah dan kacang soya) dan putih telur kaya dengan protein. Protein dapat membina tisu badan, enzim dan hormon. 

Tips Pilih Sumber Protein Yang Betul


Ramai dikalangan kita yang tak tahu macam mana nak pilih sumber protein yang betul. Jadi, bagaimanakah kita nak pastikan sumber protein yang kita ambil itu dapat memberi manfaat kepada tubuh badan kita? Adakah ianya lengkap dengan asid amino perlu?



Cie akan kongsikan 5 tips untuk memilih sumber protein yang betul.


1. PROTEIN TUMBUHAN VS PROTEIN BERASASKAN HAIWAN?

Kedua-dua protein dari sumber tumbuhan dan haiwan mengandungi kandungan protein yang sama. Walaubagaimanapun, sumber protein berasaskan haiwan seperti daging merah atau ayam mungkin mengandungi bahan kimia berbahaya dan berpenyakit.

2. KANDUNGAN KOLESTEROL TINGGI VS KOLESTEROL RENDAH?

Protein berasaskan tumbuh-tumbuhan mengandungi sifar kolesterol.

3. KANDUNGAN TINGGI LEMAK VS RENDAH LEMAK?

Ayam mengandungi lemak tepu dan transfat. Manakala protein berasaskan tumbuhan bebas daripadanya. Jadi, makanlah kacang, biji-bijian, tauhu dan bijirin penuh yang memberikan anda protein tanpa lemak berlebihan.

4. GMO VS BUKAN-GMO?

GMO (Organisma yang diubahsuai secara genetik) ialah tumbuhan, haiwan, mikroorganisma atau organisma lain yang genetiknya telah diubahsuai menggunakan pengubahsuaian genetik atau teknik kejuruteraan. GMO berkaitrapat dengan pelbagai risiko kesihatan. Seeloknya pilihlah sumber protein bukan-GMO.

5. SUMBER SEMULAJADI VS SUMBER YANG DIPROSES?

Sebaiknya dapatkan protein anda dalam keadaan semulajadi. Makanan yang telah diproses mungkin kehilangan kandungan nutrien. Apabila anda tidak mendapatkan protein yang mencukupi daripada diet anda, anda dicadangkan untuk memilih serbuk protein berkualiti tinggi yang memberikan asid amino dan kalsium untuk menguatkan tulang serta gigi anda.


Dah jelas kan tentang tips memilih sumber protein yang betul? So lepas ni tak perlu pening nak fikir bagaimana nak pilih sumber protein yang betul.

Cie perkenalkan protein soya yang terbaik di pasaran dan yang pasti bukan-GMO.


protein shaklee



WHATSAPP 
KLIK LINK   012.975.5310
KLIK LINK   012.975.5310
KLIK LINK   012.975.5310

ATAU

KLIK LINK DIBAWAH INI UNTUK PESANAN TERUS KE WHATSAPP KAMI

↓↓↓↓↓↓





JIKA ANDA BERMINAT UNTUK MENYERTAI SHAKLEE ANDA BOLEH KLIK LINK DIBAWAH INI

↓↓↓↓↓↓






1 comment:

  1. kita biasanya kalau sebut protein mesti terbayang ikan dan telur

    ReplyDelete