Salam Ramadhan 1444H - BLOG ROZIAH MUHAMMAD NOR

Wednesday 22 March 2023

Salam Ramadhan 1444H

 MARHABAN YA RAMADHAN

Marhaban Ya Ramadhan, bulan suci penuh berkah kini telah tiba. Saatnya untuk lebih mendekatkan diri pada-Nya, menjauhi keburukan dan memperbanyakkan ibadah. 

Salam Ramadhan 1444H



Alhamdulillah syukur kita masih dipanjangkan usia untuk bertemu Ramadhan kali ini. Bila Ramadhan tiba ni yang paling dirindui tentula mak dan ayah. Sayu je hati bila orang yang kita sayang dah takde.

Teringat memori masa kanak-kanak. Mak kejutkan sahur. Selagi tak bangun selagi tu la mak duduk tepi tilam. Paling kelakar mak akan kejut bukan bagitau waktu sebenar. Kalau dia kejut 5 pagi, dia cakap la dah 5.30 nak bagi kita kelam kabut bangun. Hihihi. Memori yang hanya tinggal kenangan saja la. Takkan berulang kembali.

Sekarang turn kita pulak kejutkan anak untuk bangun sahur. Tahun ni kakak darjah 5 dan adik darjah 3 so dah boleh latih untuk puasa penuh. Tahun lepas tak berjaya. Ibu tak paksa asalkan anak-anak faham bila mereka wajib berpuasa pun dah cukup. Sekarang ni bagi mereka biasakan diri dulu.

Memori dengan ayah pulak takde sangat cuma teringat la kalau bulan puasa ayah paling suka makan cendol. Cendol tu selalunya ada jual bungkus-bungkus. Balik rumah cuma sediakan santan dan air gula. Tak ingat ayah panggil apa nama cendol tu. Ada nama lain yang kita pun tak pernah dengar.

Rindunya semua kenangan tu. Yang takkan kembali. Alfatihah untuk mak dan ayah.

Selain memori bangun sahur zaman kanak-kanak, part pengumuman waktu puasa paling ditunggu-tunggu. Nak tau puasa ke tak. Memang standby la depan TV menunggu. 

Salam Ramadhan 1444H


Salam Ramadhan 1444H
ni pun paling ditunggu nak tau baju warna apa. hihihi


Salam Ramadhan 1444H


23 Mac 2023 bermulalah 1 Ramadhan 1444H. Dengan segala kerendahan hati, Cie nak mohon ampun dan maaf andai ada tersilap tutur kata atau perlakuan yang mengguris hati. Semoga Ramadhan kali ini membawa keberkatan kepada kita dan semoga segala amalan kita diterima.

Salam Ramadhan Al-Mubarak

4 comments: