0
 
 
nak tau tak ape percubaan pertama kite yang menjadi tuh???

operasi membuat daging dendeng....alhamdulillah menjadi jugak...lepas la hasrat mengidam nak makan daging dendeng kan...

resepi tuh kite amik kat encek google...nasib menjadi u ols.....

kite pon semangat jitu la nak buat kan...g pasa beli daging....bahan2 lain semua dah ade kat rumah...seawal pukul 3 kite dah jejak kaki kat dapur...kite rebus daging dulu n sediakan bahan2 tumisan pastu kite stop la kejap lepak2 dulu...almaklum la sejak2 bebadan dua nih mudah sangat penat...

agak2 penat dah hilang kite jejak kaki kat dapur lagi untuk sambung masak daging kite tuh...leceh gak nak buat dendeng nih sebab lepas rebus kite kena hiris nipis2 daging tuh then kite kena tumbuk....pas tumbuk lak kena goreng...pastu baru tumis...leceh kan...tapi hasilnye memang sedap...kalau sape2 nak cube amik la respi kite nih...
.
.
.
.
bahan2
1 kg daging
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 sudu besar cili kering kisar
air asam jawa (agak2 jela)
kicap manis (ikut suka la nak letak banyak mana)
 
cara membuat
 mula2 rebuskan daging sampai empuk...sejukkan sebentar sebelum dihiris...hiris nipis2 kemudian tumbuk sedikit...tak payah la sampai daging tuh hancur.....agak2 jela kan....dah settle tumbuk boleh la goreng....dah siap goreng baru lah boleh tumiskan...panaskan sedikit minyak...boleh guna minyak goreng daging tadi...tumiskan bawang putih n bawang besar sampai layu, kemudian masukkan cili kering kisar...tumis hingga garing n naik bau..masukkan air asam jawa & kicap manis...lepas tuh boleh la masukkan daging yang telah digoreng tadi...kacau sebati...biarkan kering seketika...boleh la dihidangkan....

tengok resepi kite tak ada garam kan...kicap tuh dah cukup perisa so tak perlu la tambah bahan perasa lagi..nanti terlebih masin pulak kan....jom tengok gambar2 yang kite snap...
.
.
.

daging rebus yang telah dihiris....


 daging ditumbuk dalam lesung batu....


daging selepas ditumbuk...


daging yang dah siap digoreng...


hasilnya...memang sedap....hubby kite cakap sedap...hehe...

SELAMAT MENCUBA.....



Post a Comment Blogger

 
Top