Friday, 8 February 2013

Air Kosong

As salam
Salam Sejahtera
 
 
 
Tahukah anda berapakah liter air diperlukan oleh badan kita sehari???sape tau cepat2 jawab...hihihi..sebenarnye ade formula pengiraan...baru nih bace majalah PA&MA keluaran Januari 2013 ada menerangkan tentang formula pengiraan...nanti kita buat kira2 ye u ols...bagus tips nih...
 
Sebenarnye air sangat penting dlm kehidupan seharian kita...kita perlu memastikan pengambilan air yg konsisten supaya dpt membekalkan sumber mineral terpenting dlm keseimbangan tubuh.
 
 
Fungsi Air Kepada Tubuh
*Mencerdaskan otak
Sel-sel otak merupakan salah satu bahagian tubuh yang memerlukan makanan dan oksigen dalam jumlah besar, dimana makanan tersebut datang melalui darah....kalo la korang perasan anak cina selalu g sekolah bawak botol air besar...sebab tuh otak dorang cerdas...nak dibandingkan dengan kita duk sibuk nak beli air kaler2 yg jual kat kantin tuh...sekali sekala takpela tp kalo dah bekala2 sendiri mau ingat...
 
*Menjaga suhu tubuh
Untuk memastikan tubuh sentiasa terhidrat & mengawal suhu tubuh pd tahap yg normal...sebab tuh kalo kite demam digalakkan utk minum air banyak supaya suhu panas tuh turun...nih tak bile time demam je nak minum pepsi la coke la sarsi la...bg alasan time sakit je orang layan...apekah??
 
*Pelincir sendi2
Air bertindak sebagai pelincir pada sendi2 & amalan meminum air pada jumlah yg mencukupi dpt menghindari serangan penyakit sendi dlm jangka masa panjang...orang zaman skang nih banyak sgt mengidap penyakit sendi...rupe2nye kurang air dalam badan...
 
*Sebagai detoksifikasi
Tubuh menghasilkan berbagai sisa metabolisme yang tidak diperlukan termasuk toksin. Berbagai sisa metabolisme itu dikeluarkan melalui saluran cerna, saluran nafas, dan kulit. Dengan meminum air yang mencukupi dapat membantu proses pembuangan racun yang terjadi pada ginjal dan hati.
 
*Mengurangkan beban buah pinggang
Minum air yg mencukupi membantu mengurangkan bebanan kije buah pinggang dlm berfungsi menyingkirkan bahan buangan & toksin menerusi air kencing.
 
*banyak lagi la fungsi air nih terhadap tubuh kita...so jangan cakap banyak minum je air tuh ikut keperluan kita...jangan terlebih minum pulak...nanti mengundang bahaya juga...
 
Jom kita kira berapakah liter air yg diperlukan oleh badan kita sehari...
FORMULA:
25KG BERAT BADAN KITA = 1 LITER AIR
Contohnye berat Ci'e 52KG/25KG = 2.08 LITER yg Ci'e perlu minum sehari...alhamdulillah rasenye memang cukup...
 
Ci'e bagi tips kat korang camne nak tau air yg kita minum tuh cukup ke tak...caranye mudah je...kita tengok pd botol yang kita guna utk isi air...macam Ci'e bawak air g kije dalam botol Tupperware so dalam 1.5liter...pastu kena pastikan memang akan habis sebelum balik umah...maknenye start kije kul8 pagi sampai la balik umah kul5 petang...pastu kat umah pulak letak dalam botol Tupperware yg 500ml tuh...kadang2 2 botol...belum campur minum mase makan nasi lagi...rase2nye memang cukup kot...
 
 
 
Tp bagi pesakit yg mengalami kegagalan hati & buah pinggang perlu rujuk pakar kalo nak tau berapa jumlah air yg bole diminum...tak bole pakai pengiraan gune format kat atas tuh...
 
Antara kelebihan meminum air yg mencukupi nih ialah dapat melancarkan proses dalam sistem tubuh kita, menyahtoksik badan dgn cara semulajadi, kulit akan kelihatan sentiasa lembab & awet muda, melambatkan proses pengecutan kulit,membantu proses mengurangkan berat badan.
 
Begitulah kepentingan air terhadap tubuh badan kita...oleh itu mari la kite same2 meminum air yg mencukupi...
 
INFO (dr majalah PA&MA)
AWAS!!!!
JANGAN MEMINUM AIR YG TERLALU BANYAK KERANA KHUATIR AKAN MENYEBABKAN JUMLAH ELEKTROLIT DALAM TUBUH AKAN HILANG....UNTUK MENGGANTIKAN ELEKTROLIT YG HILANG, ANDA DISARANKAN UTK MEMINUM MINUMAN ISOTONIK ATAU MENAMBAH SECUBIT GARAM DIDALAM AIR KOSONG SEBELUM DIMINUM.

No comments:

Post a Comment