Thursday, 7 February 2013

sembelit

As salam
Selamat tengahari
Cepatnye mase berlalu...arini dah khamis...rasenye baru je lagi ari khamis (minggu lepas)..hihihi...
Arini Ci'e nak share pasal SEMBELIT...mesti korang tau sembelit tuh ape kan?mungkin ade yang pernah alami sendiri..Ci'e nak stori nih pon sebab Ci'e pernah alami mase pantangkan my gegurl...ya Allah tuhan jela yg tau betapa seksa nye...nak menangis semua ade la...
camnih la kot rupe orang sembelit....kan semua perasaan ade...nak marah,nak nangis,nak jerit...nih versi pompuan...bawah nih versi lelaki...hihihhi...ilang kecumilan n keenseman kalo meneran kan...
Bayangkan dalam keadaan kita yang sakit kat tempat czer tuh belom oke dah sah2 tak bole nak meneran kan...memang seksa...kekadang sampai behari2 tak berak...cemane nak berak bile tiap kali nak berak sakit tesangat2 sape sanggup duk atas tandas tuh sambil nak nangis menahan sakit...nak teran takot tebukak pulak jahit kan...tak pasal2 kena opret semula...tak sanggop mak...
Mase tuh suo je encek hubby belikan ubat sembelit kat farmasi...bile makan ubat tuh kite akan sakit mule2 sebab najis kite keras lepas tuh baru keluar yg macam cirit birit tuh...agak jijik d sini tapi nak kongsi gak...kalau takmo bace bole blah...hahahaha...takkan tetiap ari nak makan kan...Ci'e just makan 3 hari sekali...takmo cirit birit tetiap ari....
Kebanyakkan orang kate sebab tak cukup air...tapi rasenye lebih sangat dah minum air...makan limau sunkist pon dah...semacam jugak sembelit...sayur memang tak pernah miss...tak tau la mane silapnye kan...dah abes care dah nak buat...ubat yang masuk kat dubur tuh pon dah buat tapi tak berkesan...last sekali terjumpa produk Shaklee Herb-Lax...alhamdulillah lepas consume produk nih masalah sembelit terus hilang...skang kalo lepas makan mesti membuang...syukur sangat...takde lagi fobia nak membuang...

ini lah produk yg Ci'e amik memang sesuai dengan Ci'e...

Ci'e ade gak google2 sembelit nih berpunca dari ape...ade yg kate:
*kurang minum air.
*kurang makanan berserat.
*selalu tahan dari membuang.
*macam2 lagi la...

Untuk mengelak dari masalah sembelit nih kita bole jugak amalkan:
*mengambil 2 hidangan buah-buahan & 3 hidangan sayur-sayuran setiap hari supaya menyerap cecair dan melembutkan sisa buangan. Ini akan membantu pergerakan sisa di sepanjang usus.

*minum sekurang2nya 8 gelas air sehari...Ci'e selalu amalkan minum air 2-3 liter sehari...bawak g opis sebotol tupperware 2 liter pastu tengok habis ke tak dari kul8 sampai 5 so kite bole agak la kite dah minum banyak mane...kat umah letak air dalam botol tupperware 500 liter pulak...minum 2 botol...secara tak langsung kite dah bole tau sebanyak mane kite minum kan...biasenye 2-3 liter la sehari...memang ce akan pastikan tidak kurang dari 2 liter...sebab badan kite memang sangat memerlukan air...betapa pentingnye air dalam kehidupan kite kan...

*pengambilan supplemen sebagai tambahan...bagi Ci'e memang amik supplemen sebagai tambahan...kadang2 kite tak tau zat makanan yg kite makan nih cukup ke tak...sebagai contoh sayur2an memang terdapat banyak vitamin & mineral tp kalo kite dah terlebih masak dah tentu2 zat tuh akan hilang kan...kite fikir asalkan sayur kire ade zat walaupon zat tuh dah hilang mase proses memasak...

Jangan tak tau sembelit yg berlarutan akan mengundang bahaya kpd kite...antarenye kite bole mendapat jangkitan pada air kencing,penyakit saraf,pendarahan dubur & banyak lagi la...so bagi yg sedang alami sembelit jangan amik mudah ye...cegah sebelom melarat...banyak care kite bole buat...

No comments:

Post a Comment