Mangga Telur - BLOG ROZIAH MUHAMMAD NOR

Friday 17 May 2024

Mangga Telur

Semalam husband bawak balik seplastik buah mangga telur atau ada orang panggil pauh telur. Banyak jugak ada orang bagi masa dia pergi program kat Kampung Tanjung Gahai. Cie bawak la sikit ke office. Balik kerja petang tu baru nak kerjakan yang seplastik tu. Nak makan colek dan buat sambal pauh.

Mangga Telur

Ada yang dah masak ranum dan ada yang masih menghijau. Balik kerja Cie pun mengupas la untuk makan dengan colek sambil masa dinner. Sekali kupas tengok eh ada ulat dan buruk. Kupas lagi sebiji pun sama. Sampai la habis semuanya Cie kupas semua buruk. Cuma dalam sebiji tu dapat sikit je yang elok.

Mangga Telur
Sayang betul tak elok isinya buruk


Mangga Telur
Ni jela yang dapat dan boleh dimakan


Orang kata kalau mangga, buah bacang, buah kuini buruk dan berulat petanda ada orang makan dengan belacan. Wallahu A'lam. Sejauh mana kebenarannya entahla kan. Tengok dari luar cantik buahnya tapi bila kupas buruk dan ada ulat.

COLEK MANGGA TELUR


Dapat sikit tu boleh la Cie buat makan colek. Letak gula dan kicap gaul-gaul je. Tak letak cili padi sebab anak-anak nak makan. Tu pun sedap dah nikmat tak terkata. Yang dah masak tu manis betul. Yang muda tu masam sikit tapi sedap je kalau dah nama mangga tu memang kegemaran Cie. Dulu-dulu selalu beli ada orang dari Kelantan jual.

Mangga Telur
Tengok gambar pun mengeces air liur. Hihi


Makan 3 beranak sekejap je habis. Sedap betul lama jugak tak makan. Dulu rumah kakak Cie ada pokok mangga telur ni tapi dah tebang sebabnya dia buat garaj kereta. Mangga ni memang rajin berbuah. Memang kerap berbuah dan lebat pulak tu. 

SAMBAL MANGGA TELUR / SAMBAL PAUH

Selalu orang buat sambal pauh guna isi ikan. Cie buat guna ikan bilis je. Mula-mula tumbuk cili padi dengan garam sikit. Sampai dah lumat tu masukkan ikan bilis dan tumbuk lagi. Lepas tu masukkan mangga yang kita dah cincang. Lenyek sikit dengan lesung dan gaul rata. Siap dah. Sedap betul rasa masin, masam, pedas. Anak-anak pun suka. Makan dengan nasi panas-panas memang sedap.

Mangga telur


Nanti nak beli la mangga telur ni lagi nak buat sambal. Sedap betul. Baru ni ada staf Cie buat guna ikan. Mangga tu masam betul. Sedap jugak cuma mangga tu terlalu masam jadi tak terangkat sangat. Kalau yang macam Cie buat tu just nice rasa masam dia tu.

14 comments:

  1. Langgar pantanglah jadi semua buruk macam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la rugi je buah cantik tapi isi dalam semua buruk.

      Delete
  2. First time juga dengar pantang tak boleh makan dengan belacan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua2 la cakap. Tak sure kesahihannya tu.

      Delete
  3. mangga telur ni saya suka buat masak dengan gulai cili api atau sambal daging, sangat sedap sebab isnya mangga akan memekatkan kuah gulai dan masamnya tu menambah kesedapan gulai

    ReplyDelete
  4. sekali dia berbuah memang lebat kan,kadang tu penuh atas tanah jadi baja je tak ada orang nak makan...kita yang tak ada pokok teringin sangat kena beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul memang lebat setangkai tu banyak biji la. Memang geram tengok pokok orang.

      Delete
  5. Ya Allah, saya melihatnya saja dah langsung basah mulut 🤣🤤🤤. Jadi nak buat juga diksh kecap, gula dan Chili padi. Pasti segar 😄👍

    ReplyDelete
  6. Mangga telur sama ke macam mangga epal?
    Masa kecik dulu pun ada sebatang pokok mangga epal depan rumah. Tapi sepanjang berbuah tak pernah dpt merasa mangga yg elok, semua berulat mcm dalam gambar tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mangga telur macam telur tu kecik je. Mangga epal tu bulat besar.

      Delete