Menu Diet Suku Suku Separuh

 KOLEKSI MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH

Menu Diet Suku Suku Separuh

Sejak 2019 dah sebenarnya Cie amalkan pemakanan Diet Suku Suku Separuh ni. Tapi takdela konsisten sangat pun dan bukan la strict sangat. Ada masa tersasar juga.

Bila tengok Facebook Cie setiap tahun ada Cie update Menu Diet Suku Suku Separuh sejak 2019 hingga kini 2022 pun ada. Bukan la ambil gambar setiap hari. Ada masa tak ambil juga.

APA ITU DIET SUKU SUKU SEPARUH?

Diet Suku Suku Separuh ni menggunakan teknik pembahagian makanan kepada 3 bahagian di dalam pinggan. Ianya menunjukkan jumlah makanan bagi setiap kumpulan makanan yang harus dimakan dalam sesuatu hidangan agar mencapai diet yang seimbang dan sihat.

LANGKAH-LANGKAH MERANCANG HIDANGAN MENGIKUT SARANAN KKM

1. BAYANGKAN 3 BAHAGIAN PADA PINGGAN

Boleh guna pinggan makan biasa tu dan bayangkan ianya dibahagikan  kepada 3 bahagian. Iaitu 2 bahagian suku dan 1 bahagian setengah. Kalau nak lebih tepat boleh beli pinggan kat shopee.

2. ISI BAHAGIAN SUKU PERTAMA DENGAN NASI, MI, ROTI, BIJIRIN, HASIL BIJIRIN ATAU UBI-UBIAN, DICADANGKAN BIJIRIN PENUH

  • Kumpulan makanan ini merupakan pembekal sumber tenaga yang utama. Nasi adalah makanan ruji bagi rakyat Malaysia.
  • Jenis beras yang lazim digunakan termasuk beras putih, beras perang, beras basmathi. Produk bijirin lain ialah mi, pasta, roti, jagung, barli dan oat. Untuk ubi-ubian ialah kentang, keledek dan ubi kayu.
  • Kita digalakkan untuk memilih bijirin penuh pada bahagian pinggan ini.
  • Mengambil bijirin penuh boleh mengurangkan masalah sembelit, meningkatkan rasa kenyang yang membantu dalam pengurusan berat badan dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan diabetes.
  • Bijirin penuh juga adalah sumber penting bagi serat, vitamin dan mineral.
  • Contoh-contoh bijirin penuh yang boleh dipilih termasuk beras perang, roti bijirin penuh, mi bijirin penuh, pasta bijirin penuh, biskut bijirin penuh, capati bijirin penuh dan oat.

3. ISI BAHAGIAN KEDUA PINGGAN DENGAN IKAN, AYAM, DAGING ATAU KEKACANG

  • Protein dalam diet manusia diperolehi daripada 2 sumber utama iaitu protein haiwan (contohnya ikan, daging, ayam, telur) dan protein tumbuh-tumbuhan (contohnya tauhu, legum, kekacang, soya)
  • Protein merupakan nutrien yang penting bagi membina dan memulihkan tisu-tisu tubuh.
  • Ikan disarankan dimakan lebih kerap dalam seminggu. Ikan seperti tuna, salmon, kembung dan tenggiri mengandungi asid lemak omega 3 yang penting untuk kesihatan jantung.
  • Pilih daging ayam, lembu dan kambing yang kurang berlemak untuk mengelakkan pengambilan lemak tepu dan membantu mengekalkan paras kolesterol yang normal.
  • Diet yang tinggi kandungan lemak tepu meningkatkan risiko penyakit jantung koronari.
  • Protein tumbuh-tumbuhan termasuk kekacang (dhal, kacang kuda, kacang merah, kacang soya, badam, walnut, pistasio) dan biji-bijian (biji bunga matahari) juga digalakkan memandangkan makanan-makanan ini rendah lemak tepu dan mengandungi vitamin dan mineral seperti zat besi, zink dan magnesium.

4. ISI SEPARUH PINGGAN LAGI DENGAN SAYUR DAN TAMBAH 1 SAJIAN BUAH

  • Sayur yang digalakkan adalah sayur berdaun hijau (seperti bayam, kailan, kangkung dan daun salad), sayur berwarna (seperti bayam merah, kobis ungu), sayur buah (seperti petola, labu air, labu, tomato, timun), sayur kekacang (seperti kacang buncis, kacang panjang, kacang botol), sayur kobis, brokoli, ulam-ulaman (seperti pegaga, ulam raja, daun selom) dan batang sayur yang boleh dimakan (seperti saderi dan asparagus).
  • Sediakan sayur dengan menggunakan cara memasak yang sihat seperti membakar, mengukus, mencelur dan stir fry.
  • Buah seperti betik, pisang, jambu batu, tembikai, tembikai susu dan mangga. Digalakkan untuk diambil dalam diet harian.
  • Sayur dan buah adalah sumber yang kaya dengan serat, vitamin dan mineral yang baik untuk kesihatan.
  • Diet yang mengandungi serat yang tinggi boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, obesiti dan diabetes.

5. UNTUK LENGKAPKAN HIDANGAN, MINUM AIR KOSONG ATAU MINUMAN TANPA GULA, SUSU ATAU PRODUK SUSU

  • Air kosong digalakkan bagi menggantikan minuman bergula dalam membantu mengurangkan pengambilan kalori dan mengawal berat badan serta karies gigi.
  • Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air kosong setiap hari.
  • Susu dan produk susu ialah sumber penting bagi kalsium untuk gigi dan tulang yang sihat.
  • Susu dan produk susu juga sumber penting bagi protein, Vitamin A, Riboflavin (Vitamin B2) dan kalium.
  • Adalah disarankan untuk memilih susu dan produk susu yang rendah lemak atau tanpa lemak (susu skim).
  • Minuman kacang soya tanpa gula atau produk soya (tauhu, tempe) juga boleh membantu memenuhi keperluan kalsium.

MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH

Sejak 2019 Cie amalkan Diet Suku Suku Separuh ni dah jadi kebiasaan memang tak makan nasi banyak-banyak. Makan sikit pun dah rasa kenyang. Cuma buah jela Cie kurang makan. Kalau sayur memang wajib ada dalam menu harian.

Buat DSSS ni lebih kepada untuk turunkan berat badan, untuk kesihatan, untuk kehidupan yang lebih baik.

KOLEKSI MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH


MENU DIET SUKU SUKU SEPARUH

Cie banyak juga share di Facebook dalam album Suku VS Separuh. Ada masa ambil gambar dan share kat Facebook. Koleksi ni bermula tahun 2019, 2020, 2021 dan 2022 ni pun msih buat dan nanti Cie akan upload dalam album di Facebook senang untuk rujukan sendiri.

Menu Diet Suku Suku Separuh Cie ni takdela follow betul-betul saranan KKM tu. Tak complete juga sebab takde buah. Tu yang Cie topup juga dengan suplemen Shaklee untuk lengkapkan nutrisi dalam badan.







Post a Comment

1 Comments