10 Khasiat Buah Bidara - BLOG ROZIAH @ CIE

Sunday 31 December 2023

10 Khasiat Buah Bidara

 Pertama Kali Makan Buah Bidara

Khasiat buah bidara

Kebetulan masa beli barang dapur tadi ternampak la buah bidara ni. Terus terdetik dalam hati nak try la beli buah bidara ni sebab tak pernah makan lagi. Pilih la tadi ambil 6 biji je harganya dalam RM1.08 je. Sekilo RM9.99.

Balik rumah terus cuci dan makan. Lahhhh sedap rupanya rasa macam epal. Rangup je bila gigit. Makan macam tu je pun sedap. Anak-anak pun suka so nanti lain kali boleh beli lagi. Banyak juga khasiat buah bidara ni.

Khasiat buah bidara

Nama Saintifik Buah Bidara

Nama saintifik buah bidara ni ialah Ziziphus Mauritiana.

10 Khasiat Buah Bidara

  1. Bersifat anti kanser
  2. Anti radang dan inflamasi
  3. Mencegah proses adipogenesis
  4. Merangsang sistem imunisasi tubuh
  5. Melindungi hati
  6. Melindungi saluran pencernaan
  7. Menghalang hiper-agregasi platelet
  8. Merawat masalah insomnia
  9. Mengawal tekanan darah
  10. Melindungi saraf
Boleh baca kat sini juga 10 Khasiat Buah Bidara

Bila dah tau banyak khasiat ni boleh la selalu beli lepas ni. Rasanya pun sedap jugak.

6 comments:

  1. Thanks tau singgah & follow blog saya.
    Done follow back. Salam kenal.

    ReplyDelete
  2. Tak pernah lagi rasa buah bidara fresh macam ni. Harga pun murah. Kalau jumpa bolehlah beli dan cuba rasa.

    ReplyDelete
  3. Dah lama makan buah ini, dan susah sangaaat carinya. Tak banyak di jual kalo di Jakarta... Kalopun ada, biasanya hanya di toko2 buah yang besar dan mahal. Kalo pasar, confirm tak dapat 😅

    ReplyDelete