0
As salam
Salam sejahtera
 
 
Apekah tajuk n3 ku halia rini...huhuhu...
Actually ci'e nak share pasal halia...maybe dah ade yang tau tapi bagi yang tatau tuh jom la ambik tau...
 
~Halia (nama botani: Zingiber officinale Roscoe) merupakan sejenis tumbuhan yang selalu digunakan sebagai rempah perasa dalam masakan. Tanaman ini dipercayai berasal dari China dan kemudian merebak penggunaannya ke India, Asia Tenggara, Afrika Barat dan Caribbean.
Antara negara yang banyak mengeluarkan halia ialah India, China, Nigeria, Australia dan Thailand. Penanaman halia di Malaysia boleh dikatakan masih diusahakan secara kecil-kecilan sebagai tanaman tunggal atau selingan bersama tanaman saka seperti nanas, pokok getah dan kelapa sawit.
Halia juga dikenali sebagai ginger (bahasa Inggeris), jahe, aliah, jae, sipadeh, lia (Indonesia), dan kinkh atau khing-daen (Thailand).
Kegunaannya sebagai ulam adalah dengan menghiris rizom muda atau dilecek bersama sambal belacan dan dimakan bersertakan nasi. Rasanya sedikit pedas dan lidas.~
 
Copy paste kat wikipedia
 
Panjang lebar kesahnye kan...ade setengah orang tak suke makan halia nih sebab rasenye pedas...termasuk la diri ku ini..hihihhi...mule suke makan halia mase pantangkan anak dare ritu...buat ulam n masak dalam ikan singgang... 
 
Banyak khasiat halia nih...bole buang angin...bagi yang selalu hangin 1 badan tuh bole la amalkan makan halia buat ulam...kalo taknak rase sangat pedas tuh campo dalam masakan...ci'e selalu buat ayam masak halia...fuhhh memang bes la...kalo dulu memang pilih2 je tang halia tak makan tolak tepi...tapi skang dah makan...
 
Ade gak orang titik2 halia tuh campo dalam air susu...pon bole jugak untuk buangkan angin..dalam teh bole jugak...
 
Skang nih tiap kali makan nasi mesti amik halia buat ulam...halia muda la best tapi pedas sikit la...maklom la sejak2 beranak nih banyak sangat angin...nak elak sakit2 badan bole la amalkan makan halia...
 
nih la rupe halia kot ade yang tak kenal la kan...
ci'e amik nih dari encek google...
 
walopon rupe bentuk halia nih kurang menarik tapi khasiatnye sangat menarik...
 
Halia nih juga mengandungi air,karbohidrat,serat,fosforus,kalsium,tenaga,protein,asid amino & macam2 lagi la...
 
Biasenye halia nih digunakan untuk merawat penyakit angin2 dalam badan, sakit kepala, masalah pencernaan, sakit jantung, muntah2, loya2, badan yang kesejukkan dan banyak lagi la...
 
Macam2 bole buat ngan halia nih kan...untuk makan,minum,buat ubat,buat minyak...namenye tidak segah mane tapi khasiat&kegunaan sangat banyak...
 
Pasni bole cube buat ulam halia...percaya la kata2 ku...memang bes...sekali cube pastu mesti nak lagi...
 
Sekian...nak lunch pulak...perot dah lapo nih...zasssssssssss
 
 

Post a Comment Blogger

 
Top