Hemoglobin (HB) - BLOG ROZIAH MUHAMMAD NOR

Thursday 10 July 2014

Hemoglobin (HB)

As Salam
Salam Sejahtera

Sebut pasal hemoglobin nih mesti ramai yang tertanya-tanya apa dia ek hemoglobin nih. Biasa orang panggil HB. Tau tak? Tak tau jugak? Meh kita nak bagitau.


Hemoglobin (kependekan: Hb) merupakan molekul protin di dalam sel darah merah yang bergabung dengan oksigen dan karbon dioksida untuk diangkut melalui sistem peredaran darah ke tisu-tisu dalam badan. ion besi dalam bentuk Fe+2 dalam hemoglobin memberikan warna merah pada darah. Dalam keadaan normal 100 ml darah mengandungi 15 gram hemoglobin yang mampu mengangkut 0.03 gram oksigen.
Terdapat beberapa cara bagi mengukur kandungan hemoglobin dalam darah, kebanyakannya dilakukan secara automatik oleh mesin yang direka khusus untuk membuat beberapa ujian terhadap darah. Di dalam mesin ini, sel darah merah diceraikan untuk mengasingkan hemoglobin dalam bentuk larutan. Hemoglobin yang terbebas ini dicampur dengan bahan kimia yang mengandungi cyanide yang mengikat kuat dengan molekul hemoglobin untuk membentuk cyanmethemoglobin. Dengan menyinarkan cahaya melalui larutan cyanmethemoglobin dan mengukur jumlah cahaya yang diserap (khususnya bagi gelombang antara 540 nanometer), jumlah hemoglobin dapat ditentukan.
Aras hemoglobin biasanya ditentukan sebagai jumlah hemoglobin dalam gram (gm) bagi setiap dekaliter (100 mililiter). Aras hemoglobin normal bergantung kepada usia, awal remaja, dan jantina seseorang itu. Aras normal adalah :-
  1. Baru lahir : 17-22 gm/dl
  2. Usia seminggu : 15-20 gm/dl
  3. Usia sebulan : 11-15gm/dl
  4. Kanak-kanak: 11-13 gm/dl
  5. Lelaki dewasa: 14-18 gm/dl
  6. Wanita dewasa: 12-16 gm/dl
  7. Lelaki separuh usia: 12.4-14.9 gm/dl
  8. Wanita separuh usia: 11.7-13.8 gm/dl
Paras hemoglobin yang rendah merupakan satu keadaan yang dikenali sebagai anemik. Terdapat beberapa sebab berlakunya anemia. Sebab utama biasanya kehilangan darah (kecederaan teruk, pembedahan, pendarahan kanser kolon), kekurangan vitamin (besi, vitamin B12, folate), masalah sum-sum tulang (penggantian sum-sum tulang oleh barah, pemendaman oleh rawatan dadah chemotherapy, kegagalan buah pinggang (ginjal)), dan hemoglobin tidak normal (anemia sel sabit).
Paras hemoglobin yang tinggi pula terdapat dikalangan mereka yang tinggal di kawasan tanah tinggi dan perokok. Pendehidratan menghasilkan kadar hemoglobin tinggi palsu yang hilang apabila kandungan air bertambah. Sebab lain adalah penyakit paru-paru, sesetengah ketumbuhan, masalah sum-sum yang dikenali sebagai polycythemia rubra vera, dan penyalahgunaan hormon erythropoietin (Epogen) oleh ahli sukan bagi tujuan meningkatkan prestasi dalam acara sukan masing-masing.

Jelas tak? Panjang lebar kita amik dari WIKIPEDIA. Ibu-ibu mengandung mesti sangat familiar dengan HB nih kan. Kalau bacaan HB tak normal kena la repeat test 2 minggu sekali. Pastu makan pun kena jaga. Leceh tau. Anak kita yang first memang kita ada HB problem. Masa tuh belum kenal shaklee dik non. Preggy kali ke 2 dah kenal shaklee so dah takde masalah HB low tuh. Bacaan cantik je. Syukur alhamdulillah. Dulu kita ada share kat entry nih --> anemia semasa mengandung. Jemputlah baca jika sudi. Hihihi.

Kadang-kadang kita pun tak alert yang kita nih ada masalah HB low sampai la 1 masa tanda2 penyakit nih sangat ketara macam selalu macam nak pitam, pucat, letih & banyak lagi. I dulu memang tak tau ada problem HB low. Masa check up kat KKIA baru tau ada problem HB low. So rajin-rajin lah buat check kat klinik atau hospital. Bahaya tau masalh HB low nih.

Tapi sekarang problem tuh dah tak menghinggap kita dah. Alhamdulilah dah ok.
Vita-Lea Iron Formula


Nak try produk shaklee boleh roger2 i ye 0129755310 (whatsapp/wechat/telegram). Atau kalau taknak roger i boleh terus direct order ke shaklee. Boleh klik PRODUK SHAKLEE. Boleh contact i untuk khidmat konsultasi secara percuma je.




No comments:

Post a Comment