Wednesday, 5 February 2014

Vita-lea oh Vita-lea

Pengalaman sendiri selepas mengambil vita-lea secara konsisten bermula September 2012.

Dulu sy mempunyai masalah hb low. Bila duduk atau mencangkung n bila bangun mesti nak pitam. Mudah letih.

Masa mengandung anak pertama menjadi lebih kritikal setiap kali pemeriksaan di Klinik Kesihatan Ibu & Anak. Setiap 2 minggu sekali bacaan hb dipantau. Selalunya result bawah 10.

Masa tuh belum jumpa vita-lea shaklee. Sy hanya consume iberet folic n bacaan biasanya 12. Semasa pantang dalam minggu yg ke2 baru sy mula consume set berpantang shaklee yg mengandungi vita-lea salah 1 nya.

Alhamdulillah sekarang mengandungkan anak yg ke2 memang 100% consume shaklee bacaan hb sy memang tak pernah bawah 11. Baru2 nih cecah sampai 13. Sebelum nih memang tak pernah. Syukur sangat.

Sy memang konsisten consume vita-lea sejak 2012 hingga kini. Tiada lagi masalah nak pitam kalau bangun dari duduk atau mencangkung. Tiada lagi masalah cepat letih.

Setiap jenis suplemen/produk yg kita makan mestilah secara konsisten baru lah dapat hasil yg memuaskan. Jangan assume arini makan so arini jugak nak dapat kesan. Tuh dah jatuh kpd bahaya apabila kesan terlalu pantas.

Kebanyakkan org ramai terlalu obses nak dapat kesan yg cepat. Contoh nya consume set utk kuruskan badan/kecantikan/sebagainya terus inginkan kesan dlm tempoh yg cepat.

Kadang2 baru makan 2 3 hari dah nak nampak kesan. Bila takde kesan dalam waktu yg dikehendaki mula lah salahkan suplemen. Padahal maybe cara makan salah. Tak ikut jadual yg betul.

Sebagai contoh amik set kurus. Dicadangkan makan 6 biji sehari tapi nak jimat amik 1 biji je sehari so macam mana nak dapat hasil. Terus salahkan suplemen.

Kita kena paham konsep suplemen hanyalah makanan tambahan dan bukan nya ubat. Suplemen membantu kita menambahkan nutrien yg kurang didalam tubuh badan kita.

No comments:

Post a Comment